Maandag 16 maart

Wat ga ik doen? Dat is de vraag die mij op dit moment dagelijks bezighoudt. We hebben namelijk bij verschillende partijen geld uitstaan. Vooraf moeten we namelijk een groot deel aanbetalen om accommodaties gereserveerd te krijgen.

Alles verandert per dag. Niet betalen, je geld terug. Dat kan toch niet dat zou de doodsteek betekenen voor de reisbranche. De volgende dag wordt bekend gemaakt dat er tegoedbonnen, waardebonnen of iets dergelijks komen. Veel touroperators gaan starten met de Corona-voucher.

We beseffen ons dat de Corona-voucher, die gangbaar lijkt te worden in de reisbranche, voor ons ook het meest aantrekkelijk is. We blijven dan een gezond bedrijf en kunnen de Corona periode met veel minder boekingen dan gebruikelijk doorstaan.

We hebben klanten met vertrek t/m 14 april een mail gestuurd. De reacties waren lief, betrokken en hartverwarmend. Iedereen vindt dat wij er niet alleen in staan en deze ellende hoeven dragen. Alle reizen zijn dan ook omgezet en de eerste Corona vouchers zijn uitgegeven. Sommige reizigers hebben hun boeking gewijzigd naar september en oktober.

 Dinsdag 17 maart

 09.00 uur: Zoomsessie met mijn partners in Kroatië. Ik vertel hen mijn plan van aanpak. Het is fijn om iedereen even te zien en te spreken. Het is jammer dat we elkaar niet even een knuffel of een bemoedigend tikje kunnen geven. Persoonlijk contact, face to face blijft toch altijd het meest waardevol. Maar in deze tijd is het wel fijn dat de digitale mogelijkheden onbegrensd zijn.

Wat kunnen we terugkrijgen? Krijgen we het geld voor de entreetickets voor Plitvice terug? En hoe zit het met  de vele betalingen die we al in het vooruit voor onze reizigers hebben gedaan voor de rest van dit seizoen? Gaan die met ons meedenken?

Ondertussen gebeuren er ook veel verrassend mooie dingen. Lieve en bemoedigende mailtjes van betrokken Puur Kroatië reizigers komen binnen. We krijgen van enkele van hen zelfs bloemen. Vrienden, maar ook bedrijven waar wij klant van/bij zijn bellen ons om een hart onder de riem te steken.

Ook mijn juridisch adviseur belt mij n.a.v. reizigers die menen niet meer te hoeven te betalen. De strekking van het verhaal: dit is zo’n overmacht, hier kunnen en hoeven jullie niet alleen voor op te draaien. De Corona voucher is een keurige oplossing.

Wat ben ik blij met alle steun, maar ik merk ook dat door de media mij soms ook een beetje down begint te voelen. Maar positief als ik ben. Er is een leven na Corona. Ik werk nu even niet hard in mijn bedrijf maar aan mijn bedrijf. Daarnaast veel wandelen, trainingen/cursussen volgen, Puur Kroatië nog beter en mooier maken en in het weekend relaxen, lekker koken en een wijntje of meer drinken.

Woensdag 18 maart

’s Nachts droom ik dat ik met mijn dierbaren op de groene heuvels in de wijngaarden van Josip Vrbanek zit. Op tafel staan  de mooie wijnen van Josip die we gaan proeven. Mijn lieve vriendin Kety komt langs met een mand vol met lekker eten. Papa Kety ondernemend en regelend als altijd pleegt wat telefoontjes en uur later staat er een Tamburica band om ons heen.

Donderdag 19 maart

De reacties van de reizigers die tot 15 april zouden vertrekken stromen binnen. Veel lieve, ondersteunende woorden. Iedereen helpt ons door de boeking te wijzigen of te kiezen voor de corona voucher om zo  de schade te beperken. We hebben bijzondere telefoongesprekken met onze reizigers en zakenpartners en zijn het erover eens dat de situatie natuurlijk op een bepaald moment  gaat veranderen. Wij hopen dat iedereen na het lange binnen zitten, reikhalzend uitkijkt naar op pad gaan, naar reizen, naar ontdekken, het ontmoeten van nieuwe mensen.

Vrijdag 20 maart

Zodra iedereen weer kan reizen, willen we daar klaar voor zijn. Het team wordt uitgebreid met 3 nieuw kanjers. Dit was al eerder de bedoeling maar helaas heb ik de meiden nog even om geduld moeten vragen voordat we met elkaar verder gaan om mooie plannen voor de Puur Kroatië reizigers uit te voeren. Maar wat kijk ik uit naar dit moment dat Laila, Sandra en Nelleke voor Puur Kroatië aan de slag kunnen gaan.

WIJ  VAN PUUR KROATIË ZIJN ER VOOR JE

Ben je onzeker over de toekomst? Ik ook hoor. Het is voor iedereen heel onduidelijk wat er gaat gebeuren. Verder is er een tijd ná Corona. En na weken of misschien maanden thuis zitten, gaat het heel belangrijk worden om elkaar weer op te zoeken en leuke dingen te plannen.

De vraag die we nu weleens krijgen is de vraag of het wel verstandig is om nu te boeken? Een logische vraag. De komende maanden kan het zomaar zijn dat de reis niet doorgaat. Het kan ook heel goed zijn dat we eerder ontwaken uit deze nachtmerrie dan gedacht. De verwachting is dan dat er een run komt  op vakanties. Om die reden hebben we iets bedacht waardoor jij alvast een boeking kunt doen.

Dat je zeker bent van een fijne vakantie als alles achter de rug  is maar ook  dat je  geen risico loopt: Vakanties geboekt in de Corona periode kun je tot zes weken voor vertrek kosteloos annuleren.

Daarnaast geven wij kort vóór het verstrijken van die deadline ook nog een update over hoe waarschijnlijk het is dat een reis doorgaat.  Als jij nu je boeking doet, help je ons omdat wij dan een inschatting kunnen maken hoeveel er geboekt gaat worden op een reis. Wij helpen jou door jouw boeking risicoloos te maken. Zo helpen we elkaar maximaal, ja toch? Deze maatregel geldt voor alle reizen die plaatsvinden gedurende de Corona-crisis.

Het gerenommeerde reismagazine Condé Nast Traveller publiceerde onlangs een mooi artikel over de impact van het Corona virus op het toerisme. We hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden en daarom delen we het Engelstalige artikel graag met jou. Lees het hier.

Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe in deze hectische tijden. Zorg goed voor elkaar en jezelf en blijf vooral gezond.

Met een hartelijke groet,

Wendy

Laat een bericht achter