Internet is een Do It Yourself omgeving. Lekker op Funda op zoek naar een huis. Op booking op zoek naar een accommodatie. Of op Tinder naar een nieuwe partner. Je klapt je laptop open en hebt toegang tot alle informatie die wereldwijd beschikbaar is. Expedia, Booking, Airbnb zijn de bekende platforms in de reiswereld die bekend zijn geworden met het Do It Yourself model. Ze geven toegang tot vele duizenden accommodaties in de wereld en stellen reizigers zelf in staat een boeking te maken.

Maar hoe weet je nou wat voor jou de beste keuze is uit al die duizenden accommodaties? Waar zijn de experts die je daarbij helpen? Welke info kun je eigenlijk vertrouwen?

En wat als er staat “Nog maar een kamer over!”, “Vijftig keer geboekt in de afgelopen 24 uur!”.

Booking.com kreeg kritiek, omdat het mensen onder druk zet met opmerkingen als ‘nog maar 1 kamer over.’ Het creëren van schaarste is het bekendste beïnvloedingsprincipe van Cialdini. Webbezoekers krijgen hierdoor het gevoel dat ze meteen moeten beslissen, omdat er anders geen plaats meer is. Daar is helemaal niets mis mee…tot je liegt. Het gaat fout als verleiden verandert in manipuleren of misleiden.

Partijen zoals Booking.com zijn inmiddels hiervoor op de vingers getikt door de Europese commissie en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in Nederland. De Europese Commissie en nationale consumentenwaakhonden hebben geëist dat ze transparanter worden over aanbiedingen, beschikbaarheid, kortingen en prijzen.

Booking.com gaat daarom:

lagere prijzen door seizoensinvloeden geen ‘korting’ meer noemen

duidelijk maken dat beschikbaarheid alleen geldt voor het aanbod op Booking.com

aangeven dat een hotel betaalt om hoog in de zoekresultaten te komen

tijdslimieten verwijderen als dit geen echte tijdslimieten zijn

toeslagen en belastingen duidelijk weergeven

Didier Reynders, Eurocommissaris Consumentenzaken heeft eerder al aangegeven dat internetbedrijven moeten beseffen dat ze het vertrouwen van consumenten moeten blijven verdienen.

Maar we hebben slimme digitale tools zoals kunstmatige intelligentie die leren wie je bent en je producten op maat aanbieden toch?

Volgens de CEO van Trivago kunnen die zogenaamde hulpmiddelen allemaal de prullenbak in want het echte probleem wordt niet opgelost.

Het is mooi dat we dankzij Booking.com, Expedia, Airbnb, alle keuze van de wereld hebben maar toch schiet deze manier van boeken bij een hoop reizigers te kort als het gaat om het boeken van je ideale reis. Dat is natuurlijk jammer. Op vraag hoe de toekomst van de reiswereld eruit ziet antwoorde de CEO van Expedia:

“Ik denk dat de reisindustrie terug zal gaan naar het model van mensen die een reisbureau bezoeken. Een online reisbureau dus.”

Zie hier zowel het probleem en de oplossing aangekaart door twee vooraanstaande marktleiders.

En zeg eens eerlijk, van idee tot uitvoering, hoe lang ben je tegenwoordig bezig je eigen vakantie te organiseren? Hoeveel tijd besteed je aan zoeken, vergelijken en voorbereiden? Heb je al je vragen beantwoord gekregen?  Ben je zeker van je keuze of  twijfel je nog en ga je toch weer een paar uur googlen. Steeds meer mensen laten het regelen van een vakantie weer over aan een reisspecialist. Steeds meer mensen willen ontzorgd worden.

De Onomstotelijke bewezen voordelen van de reisspecialist

De reisspecialist neemt je werk uit handen, veel werk. Zoals hier eerder beschreven.

Heb je weleens opgeteld hoeveel uren je hebt besteed aan het bij elkaar zoeken en vastleggen van je vakantie?

Haal ook alles uit je eigen spaarzame (vrije) tijd en neem contact op met een reisspecialist die voor jou aan de slag gaat terwijl je op je werk bent of lekker van je vrije avonden of weekend geniet.

Kennis, heel veel kennis en passie: De reisspecialist is zelf een ervaren reiziger, hij komt overal en verzamelt informatie die hij later weer met je kan delen: routes, bestemmingen, accommodaties, lokale tips, you name it. Zeker één van de grote voordelen van de reisspecialist.

Je reisspecialist kent precies het verhaal achter de aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn. Hij zal je wijzen op de addertjes onder het gras, zodat je de aanbieding goed op waarde kan schatten.

Het maximale uit je reis halen: dat kan alleen jouw reisspecialist. Tips voor leuke restaurantjes, niet te missen excursies, of mooie en handige routes maken je vakantie compleet.

Je reisspecialist is altijd goed en snel bereikbaar. Stel dat je ondanks een goede voorbereiding toch wordt geconfronteerd met een probleem. De reisspecialist springt voor je in de bres. Van hen heb je een direct telefoonnummer en een noodnummer.

Ook nadat je reis is geboekt, moet er nog veel gebeuren. Communicatie met de accommodatie, dieetwensen doorgeven, het in elkaar zetten van het reisschema, tussentijdse vluchtwijzigingen oppakken en hierop acteren (vlucht wordt geannuleerd, dan ook de autoverhuurder informeren en auto omboeken). Stoelen in het vliegtuig reserveren, extra bagage bijboeken, begeleiding op de luchthavens voor mindervalide en oudere reizigers, en probleemloos inchecken.

Budgetbeheerder- Jouw reisspecialist kan budgetteren als geen ander. Heb je dus een bepaald bedrag gereserveerd voor je vakantie? Dan gaat de reisspecialist samen met jou kijken om een reis samen te stellen wat aansluit binnen jouw wensen én budget.

Dus lang leve de reisspecialist!

Bron: Consumentenbond, Reisbizz

Laat een bericht achter